Warisan Dunia Bandar Raya Mexico

| HIBURAN
Warisan Dunia Bandar Raya Mexico
Sumber: suenamexico.com
UNESCO (Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu) adalah sebuah agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ( UN ), yang ditubuhkan pada tahun 1945. UNESCO menandatangani pada tahun 1972, di Paris, "Konvensyen mengenai perlindungan warisan dunia kebudayaan dan alam semula jadi ", mengikut mana" Tapak Warisan Dunia yang diisytiharkan dengan baik adalah warisan masyarakat antarabangsa dan kehadirannya di negara tertentu memerlukan negara ini peningkatan imajinasi, kebimbangan dan perbelanjaan untuk mencapai perlindungan dan pertahanan. " Ini adalah, dalam susunan abjad, beberapa bandar paling indah di Mexico yang, antara lain, telah diisytiharkan Tapak Warisan Dunia .

TOP 1:

Calakmul

Calakmul
Calakmul adalah pusat bandaraya pra-Hispanik Mayan yang terletak di Negeri Campeche, wilayah Peten, di pusat rizab biosfera Calakmul, dengan lebih dari 700.000 ha, bersempadan dengan Guatemala. Ia adalah tapak arkeologi yang sangat penting, yang merupakan sebahagian daripada salah satu kuasa utama budaya Maya.

TOP 2:

Campeche

Campeche
San Francisco de Campeche adalah ibu kota Campeche Timur dan tempat duduk Majlis Bandaraya dengan nama yang sama. Ia adalah bandar bersejarah yang terletak di sepanjang Teluk Mexico, di Semenanjung Yucatan. Ia terkenal sebagai salah satu daripada beberapa kota yang diperkuat di Amerika dan satu-satunya di Mexico. Warisan sejarahnya dipelihara dalam keadaan yang sangat baik, dan itulah salah satu sebab mengapa ia diisytiharkan Warisan Kebudayaan Kemanusiaan oleh Unesco pada tahun 1999.


TOP 3:

Mexico City

Mexico City
Pusat bersejarah Mexico adalah bahagian di mana bandar semasa dibangunkan. Pada tahun 1987, UNESCO mendaftarkannya sebagai Warisan Budaya Dunia . Ia terus menjadi pusat ekonomi dan politik di bandar ini, walaupun bahagiannya sekarang, kerana kepentingan dan kekayaan monumennya, kerana ia dianggap sebagai pusat sejarah Amerika yang paling cemerlang.

TOP 4:

Guadalajara

Guadalajara
Pusat bersejarahnya menempatkan banyak tempat budaya: muzium, teater, galeri, perpustakaan, ampiteater dan dewan konsert. Hospicio Caba帽as pada abad ke-18, Teater Degollado - yang merupakan yang tertua di Mexico-, Teater Diana dan Galeri. Hospicio Caba帽as, yang menempatkan beberapa lukisan Jos茅 Clemente Orozco, diisytiharkan sebagai tapak Warisan Dunia pada tahun 1997.

TOP 5:

Guanajato

Guanajato
Dari segi sejarah dan budaya, ia adalah salah satu daripada bandar-bandar paling penting di negara ini, dan suasana yang berasal dari bangunan-bangunan purba menawan pengunjung. Mereka "pelajar" (masyarakat perayaan dan karnival) diketahui. Perhubungannya dengan jalan-jalan dan terowong bawah tanah menjadikan ibu negeri sebagai tarikan unik di dunia. Untuk monumen bersejarah dan lombong bersebelahan, Guanajuato diisytiharkan sebagai bandar warisan kebudayaan manusia oleh Unesco pada bulan Disember 1988.


TOP 6:

Morelia

Morelia
Pusat bersejarah Morelia terletak di Negeri Michoac谩n, dan diklasifikasikan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh Unesco pada tahun 1991. Ia dibina pada abad ke-16, dan merupakan buaian beberapa tokoh penting dari Mexico bebas, memainkan peranan Penting dalam sejarah negara. Pusat bersejarah adalah satu-satunya yang tidak mempunyai "z贸calo" (Plaza Mayor).

TOP 7:

Oaxaca

Oaxaca
Oaxaca dan tapak arkeologi Monte Alb谩n diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh Unesco pada tahun 1987, terutama untuk keindahannya dan untuk contoh hebat urbanisme penjajahan Sepanyol. Tapak arkeologi berturut-turut diduduki oleh pelbagai bandar selama lima belas abad. Bangunan-bangunan itu secara harfiah diukir di atas gunung dan merupakan simbol topografi suci.

TOP 8:

Puebla

Puebla
Pusat bersejarah Puebla, di Negeri yang sama, diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia pada tahun 1987 oleh UNESCO. Bandar Puebla de Zaragoza, di kaki gunung berapi Popocatepetl, ditubuhkan pada tahun 1531. Pusat bersejarah ini mengekalkan hampir semua seni bina penjajah Sepanyolnya.


TOP 9:

Queretaro

Queretaro
Ini adalah misi-misi Franciscan dari Sierra Gorda (2003) dan kawasan monumen sejarah Quer茅taro (1996). Menurut kriteria Unesco untuk pendaftaran sebagai Warisan Dunia Kemanusiaan, misi ini adalah saksi kepada pertukaran pengaruh besar selama proses penjajahan di Meksiko tengah dan utara, dan juga di barat (yang saat ini Wilayah Amerika).

TOP 10:

San Miguel de Allende

San Miguel de Allende
Ia adalah sebuah bandar yang terletak di Negeri Guanajuato. Terletak di ketinggian 1910 meter, ia terletak kurang dari 300 km dari ibu kota Mexico. Di bawah nama "Villa Bertenaga San Miguel" dan Sanctuary Yesus Nazareno Atotonilco, ia dianggap Tapak Warisan Dunia untuk sumbangan budaya dan seni bina Baroque Mexico dan kepentingannya dalam perjuangan untuk kemerdekaan dari Sepanyol.

TOP 11:

The Tajin

The Tajin
Bandar pra-Kolombia ini diberi tajuk Tapak Warisan Dunia, sebagai kesaksian yang luar biasa tentang kebesaran budaya pra-Columbus di Mexico dan contoh seni bina yang luar biasa. Pada 14 Disember 1992, ibu pejabat pra-Hispanik El Taj铆n, yang terletak di wilayah utara Negeri Veracruz, diiktiraf oleh Unesco.


TOP 12:

Teotihuacan

Teotihuacan
Teotihuacan (tempat di mana tuhan-tuhan dilahirkan atau bandar tuhan) adalah nama apa yang menjadi salah satu kota terbesar di zaman pra-Hispanik. Nama ini berasal dari Nahuatl dan digunakan oleh Aztec, tetapi nama yang diberikan kepada penduduknya tidak diketahui. Kawasan monumen arkeologi telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia pada tahun 1987 oleh UNESCO.

TOP 13:

Tlacotalpan

Tlacotalpan
Seperti yang dikatakan Unesco: "Seni bina bandar Tlacotalpan mewakili gabungan tradisi Sepanyol dan Caribbean yang luar biasa dan penting ... Ciri-ciri yang luar biasa terletak dalam landskap bandarnya yang luas di jalanan, rumah yang sederhana tetapi dengan pelbagai gaya dan warna-warna yang subur, dan banyak pokok di kawasan awam dan swasta. "

TOP 14:

Xochimilco

Xochimilco
Ia adalah salah satu daripada 16 daerah persekutuan Mexico. Ia terletak di tenggara Mexico. Asal usulnya bermula pada masa pra-Hispanik. Dalam asal usulnya, Xochimilco adalah negara bandar penting, yang dikemukakan oleh Aztecs pada abad kelima belas. Semasa tempoh penjajahan dan tahun pertama kemerdekaan Mexico, wilayah itu menjadi pantry Mexico City.

TOP 15:

Zacatecas

Zacatecas
Ia adalah ibu negeri Negara dengan nama yang sama, yang ditubuhkan pada 8 September 1546. Selepas penemuan tambang emas kaya oleh Juan de Tolosa pada 1548, ia dinamakan Real de Minas de Nuestra Se帽ora de Zacatecas untuk sumbangan ekonomi penting kepada Mahkota Sepanyol. Pada tahun 1993, pusat bersejarahnya diklasifikasikan oleh Tapak Warisan Dunia Unesco dengan reka bentuk, warisan dan sejarah seni bina.


Bandar Warisan Dunia Mexico mengumpul beberapa bandar paling indah di Mexico yang dibezakan oleh Unesco. Jika anda cukup bernasib baik untuk bertemu dengan mana-mana daripada mereka, atau bahkan tinggal di sana, kami akan berterima kasih atas komen anda!