Rumah opera yang paling terkenal di dunia

| LAIN-LAIN
Rumah opera yang paling terkenal di dunia
Sumber: www.italytravel.com
Bagi peminat opera , teater yang mereka lakukan adalah seperti kuil khusus untuk muzik. Mujurlah, kami mempunyai banyak teater di seluruh dunia yang didedikasikan untuk genre ini, dan kami dapat mengklasifikasikannya dengan kapasiti, kecantikan, sejarah, dan sebagainya ..., kemungkinan tidak berkesudahan. Kami lebih suka mengambil tempat-tempat teater yang paling terkenal di dunia opera , yang kita akan tahu kedua-dua peminat dan yang kurang dimulakan dalam genre, dan, dalam mana-mana, layak mendapat sebutan penting semasa membincangkan subjek. Dan, sudah tentu, lawatan pelancong jika anda pergi ke bandar tempat mereka berada.

TOP 1:

La Fenice - Venice (Itali)

La Fenice - Venice (Itali)
Kuil opera yang sahih di Itali, Fenice adalah sebuah bangunan neoklasik dengan kotak emas dan kerusi berlengan merah, dalam gaya paling tulen jenis bilik ini. Ia dibina pada abad ke-18 dan mempunyai lima lantai bertindih. Bersama-sama dengan Scala di Milan dan Teater San Carlo di Naples, ia adalah salah satu dewan opera Itali yang paling berprestij. Pada 1773 atau 1774 teater San Benedetto di kejiranan San Marco di Venice mengalami kebakaran, dan bangsawan pada masa itu memutuskan untuk mempunyai bilik baru yang dibina oleh arkitek Gian Antonio Selva. Ia dibuka pada 16 Mei 1792 dengan opera dan balet "I giuochi di Agrigento". Pada tahun 1832, teater dimusnahkan oleh api dan dibina semula dengan bantuan arkitek Fimabattista dan Tommaso Meduna, dan dihiasi oleh Tranquillo Orsi. Pada 29 Januari 1996, apabila ia sudah menjadi rujukan dunia lirik, ia dibakar lagi. Kota Venice, dengan bantuan Negara Itali, Unesco dan sumbangan penting dari seluruh dunia, melihat, untuk kali ketiga, dilahirkan semula dari abunya ke teater yang sama dengan kemewahan asalnya, selepas 8 tahun kerja dan dengan kos sebanyak 60 juta euro. Ia dibuka pada 12 November 2003 dengan La Traviata, oleh Giuseppe Verdi.

TOP 2:

Th茅芒tre de la Monnaie - Brussels (Belgium)

Th茅芒tre de la Monnaie - Brussels (Belgium)
Pada tahun 1700, Gio-Paolo Bombarda, penasihat kewangan kepada kerajaan Belanda Belanda, mengarahkan pembinaan bilik untuk persembahan awam drama lirik, dramatik dan balet. Kerja-kerja arkitek Paolo dan Pietro Bezzi, teater itu dibina di dataran H么tel Ostrevent, di mana koin dihasilkan, dengan demikian nama "la Monnaie". Tidak lama sebelum 1800, pada masa pengambilan wilayah ke Perancis, Napoleon mencadangkan membina sebuah bangunan baru di belakang yang lama, sangat merosot. Kerja arkitek Perancis Louis Damesme, teater baru itu dirasmikan pada tahun 1819. Pada tahun 1855, bilik itu mengalami kebakaran yang hanya bangunan, dinding dan galeri tiang yang mengelilingi bangunan itu disimpan. Arkitek Joseph Poelaert bertanggungjawab terhadap pembinaan semula. Pada tahun 1963, Monnaie menjadi teater Opera Negara Belgium . Pada tahun 1985 bilik dan panggung disesuaikan untuk meningkatkan akustik dan keselamatan kandang. Pada tahun 1998 ia diperluaskan dengan hartanah jiran. Pada permulaan abad ke-21, beliau merayakan tricentenary itu dengan pameran "The opera: a song of stars". Lukisan hebat yang dapat kita lihat di dalam teater adalah luar biasa.


TOP 3:

Op茅ra Garnier - Paris (Perancis)

Op茅ra Garnier - Paris (Perancis)
Dibuka pada 5 Januari 1875, Garnier Opera House, dengan bahagian dalamnya merah dan emas dan kubah Chagall itu sendiri, adalah kehebatan seni bina yang benar. Ia terletak di penghujung Opera Avenue, dan bangunan itu dikenakan sebagai lambang seni bina eklektik pada separuh kedua abad ke-19. Untuk masa yang lama ia dikenali sebagai Paris Opera , tetapi selepas pembukaan Opera Bastille, pada tahun 1989, ia hanya ditakrifkan sebagai Palais Garnier . Kedua-dua teater ini adalah sebahagian daripada entiti awam Paris Opera. Palais Garnier menjadi sebahagian daripada "monumen bersejarah" Paris pada 16 Oktober 1923.

TOP 4:

Teater Colon - Buenos Aires (Argentina)

Teater Colon - Buenos Aires (Argentina)
The Col贸n Theatre adalah bilik asli Itali, dilengkapi dengan lebih daripada 6 tingkat, di mana suara-suara yang paling indah pas lirik. Ia adalah salah satu yang paling relevan di dunia, dengan ciri-ciri saiz dan akustik yang meletakkannya di antara yang pertama. Ia direka oleh Francesco Tamburini, seorang arkitek yang dilahirkan pada tahun 1846, tetapi meninggal dunia pada tahun 1890, pada masa ketika karya-karya itu bermula. Vittorio Meano, kolaborator yang meninggal dunia, mengambil alih kesinambungannya, walaupun dia melakukan beberapa pengubahsuaian berkenaan dengan projek awal. Walau bagaimanapun, dia terbunuh pada tahun 1904, jadi dia kemudian seorang Belgia, Jules Dormal, pengganti dan pelajar bekas, yang mengakhiri kerja itu. Selepas begitu banyak avatar, projek awal, yang diilhamkan oleh Opera Garnier, berakhir dengan bahasa Itali dengan butiran seni nouveau yang sangat menarik. Akhirnya, pada 25 Mei 1908, teater membuka pintunya, dengan perwakilan Aida. Walau bagaimanapun, kerja-kerja tema dalaman terus diteruskan sehingga tahun 1910. Teater Colon yang indah sepatutnya menjadi antara bangunan bersejarah yang paling terkenal di Buenos Aires, bersebelahan dengan Palacio de Congreso dan Casa Rosada itu sendiri.

TOP 5:

Opera House - Sydney (Australia)

Opera House - Sydney (Australia)
Dirasmikan pada 20 Oktober 1973, Sydney Opera House adalah mitos dan berani terima kasih kepada senibina lilin putih yang telah menjadikannya terkenal di seluruh dunia. Sesungguhnya, ia adalah salah satu bangunan paling terkenal abad ke-20 dan tempat perwakilan seni yang penting, terutama lirik. Senibina asalnya, di mana ada yang melihat lilin dan kerang lain, berasal dari imaginasi Danish Jorn Utzon. Lokasinya, di pelabuhan Sydney yang sama, dengan hutan di selatan dan di sebelah Pelabuhan Harbour (jambatan terkenal Sydney yang dipunyai oleh satu lengkungan), menjadikannya simbol Sydney. Walaupun kebanyakan pelawat tidak mempunyai peluang untuk menghadiri persembahan, gedung itu kini menjadi ibu pejabat Opera Australia, Syarikat Teater Sydney dan Orkestra Symphony. Opera juga menjadi tuan rumah banyak perwakilan antarabangsa yang berkualiti tinggi, melawat dunia.


TOP 6:

Royal Opera House - London (United Kingdom)

Royal Opera House - London (United Kingdom)
Royal Opera House adalah sebuah rumah opera dan tempat yang artistik untuk dilawati di London. Ia sering disebut sebagai Covent Garden , kejiranan di mana ia terletak. Bangunan ini adalah ibu pejabat Royal Opera, Royal Ballet, dan orkestra Royal Opera House. Bangunan semasa adalah bangunan ketiga di tempat yang sama. Yang pertama dirasmikan pada 7 Disember 1732. Fasad, ruang serambi , dan dewan adalah dari 1858, tetapi hampir semua unsur-unsur lain dari tarikh kompleks sekarang dari pembinaan semula yang dilakukan pada tahun 90an.

TOP 7:

Metropolitan Opera House - New York (Amerika Syarikat)

Metropolitan Opera House - New York (Amerika Syarikat)
Opera House Metropolitan , dikenali sebagai "Met" adalah sebuah dewan raksasa yang menjadi tuan rumah persembahan yang paling indah di dunia. Kini terletak di pusat budaya Lincoln Center di New York, bangunan pertama telah dirasmikan pada 23 Oktober 1883 di Broadway. Dimusnahkan oleh api pada tahun 1892, dan kemudian dibaiki, ia telah digunakan sehingga tahun 1966, tahun di mana syarikat opera melabur di premis Pusat Lincoln baru. Bangunan lama, yang tidak dapat memperoleh tajuk monumen bersejarah, telah dirobohkan pada tahun 1967. Opera semasa, oleh Wallace K. Harrison, membuka pintu pada 16 September 1966, dengan perdana dunia Marco Antonio dan Cleopatra , oleh Samuel Barber. Dari sudut pandang artistik bangunan, adalah perlu untuk mengetengahkan lukisan fresko yang dibuat oleh Marc Chagall di dewan pintu masuk. MET mempunyai banyak sistem mekanikal, yang membolehkan penggantian pengaturcaraan kerja yang berbeza setiap malam.

TOP 8:

Gran Teatre del Liceu - Barcelona (Sepanyol)

Gran Teatre del Liceu - Barcelona (Sepanyol)
Dibuka pada 4 April 1847, Gran Teatre del Liceu (nama dalam bahasa Katalan teater) dianggap sebagai seni bina untuk pembinaan berbentuk tapisan kuda dan tahapnya lebih tinggi daripada 54 meter. Ia adalah teater tertua dan paling berprestij di bandar Barcelona, terutama dari segi opera, dan juga salah satu yang paling berprestij di dunia. Terletak di La Rambla di Barcelona, opera yang paling relevan, dengan penghibur terbaik, telah diwakili dalam lebih 150 tahun sejarah. Selama bertahun-tahun ia menjadi simbol dan tempat pertemuan kaum bangsawan dan borjuasi Katalan. Liceu telah menjalani dua kebakaran yang memusnahkannya: yang pertama pada 14 April 1862, yang memusnahkan bilik dan panggung dan memaksa teater ditutup selama setahun dan enam hari. Selepas yang kedua, pada 31 Januari 1994, ia telah dibina semula dan bertambah baik, menghormati hiasan dan gaya asal, yang memberikan akustik yang sangat baik, tetapi juga menambah penambahbaikan penting teknologi yang menjadikannya salah satu yang paling moden di dunia.


TOP 9:

Op茅ra - Lausanne (Switzerland)

Op茅ra - Lausanne (Switzerland)
Opera Lausanne kurang mewah tetapi sebaliknya adalah salah satu yang paling asli. Emulate art deco. Ia adalah dewan persembahan, yang dibuka pada tahun 1871, yang selama bertahun-tahun telah diberikan pelbagai kegunaan. Kini pada dasarnya ia menjadi tuan rumah perwakilan karya lirik, balet dan konsert.

TOP 10:

Wiener Staatsoper - Vienna (Austria)

Wiener Staatsoper - Vienna (Austria)
Opera Negara Vienna (dalam bahasa Jerman " Wiener Staatsoper ") adalah opera awam dan syarikat balet yang terletak di Vienna, dan dibuat pada tahun 1810. Ia adalah salah satu teater paling berprestij di dunia, dan salah satu institusi kebudayaan pertama Modal Austria Pada September 2002, Seiji Ozawa Jepun menjadi pengarah muzik. Beliau telah mengarahkan, pada 1 Januari tahun yang sama, Konsert Tahun Baru Orkestra Filharmonik. Teater itu memberi namanya kepada bangunan tersebut, dibuka pada tahun 1869, yang, walaupun pengeboman perang, telah dibina semula secara identik dan hari ini merupakan simbol muzik Vienna yang legenda.

Dan inilah pilihan kami. Terdapat banyak teater yang didedikasikan untuk lirik, tetapi kami mahu memilih " Rumah opera yang paling terkenal di dunia " . Kami berharap anda menyukai mereka dan, jika anda pergi ke mana-mana bandar di dalam senarai, berkunjung kerana mereka benar-benar berbaloi. Kami menantikan komen anda.