Petua terbaik untuk menjimatkan tenaga di rumah

| LAIN-LAIN
Petua terbaik untuk menjimatkan tenaga di rumah
Sumber: www.elhorizontal.com
Musim sejuk datang, dan dengannya, sejuk, dan dengan itu, peningkatan perbelanjaan tenaga am (elektrik, air, gas) di rumah ... Cahaya, pemanasan, penggunaan air panas, operasi peralatan ... Elektrik adalah sebab perbelanjaan penting untuk rumah. Dengan sedikit penjagaan, akal, kemudahan mudah dan peralatan yang disesuaikan, mudah untuk mengurangkan penggunaan, dan dengan itu mengurangkan bil elektrik. Di samping itu, kami akan membuat persekitaran yang lebih baik.

TOP 1:

Pencahayaan

Pencahayaan
Dalam hal pencahayaan , ia mula menjadi mandatori untuk memilih mentol tenaga rendah , jika tidak mungkin untuk memperoleh LED - yang menggunakan jauh lebih sedikit, tetapi masih tersedia untuk beberapa orang. Mereka yang menggunakan rendah menghabiskan 75% kurang tenaga dan bertahan lebih kurang 8 kali lebih lama. Di samping itu, setiap kali model "kurang hodoh" dibuat yang tidak bertentangan dengan hiasan rumah. Dengan cahaya hampir sama, mentol penggunaan rendah 15W membahagikan penggunaan sebanyak 3 atau 4 ke atas 60W biasa. Mentol pijar (atau halogen) menggunakan 775 kWh / tahun, manakala mentol rendah tenaga hanya 115 kWh / tahun. Walaupun penggunaan rendah mula menjadi lebih mahal pada masa pembelian, harganya menjadi lebih murah, dan penggunaan yang lebih rendah melunaskan mereka tidak lama lagi. Dan lebih baik jangan bercakap tentang halogen, mahal dari segi harga dan mahal dalam penggunaan. Akhirnya, nasihat yang jelas seperti frasa ayah ketika kita masih kecil: berfikir tentang mematikan cahaya apabila anda meninggalkan bilik , datang ... sekarang anda bayar!

TOP 2:

Pemanasan

Pemanasan
Dari segi pemanasan , sama ada elektrik atau gas, berapa banyak ia digunakan! Pertama dan terpenting: sebarang tingkap yang tidak ditutup dengan betul, atau pintu yang tidak sesuai adalah musuh utama kita. Haba hilang ... Jika anda mempunyai bidai dan langsir, sebaik sahaja ia menjadi gelap, anda lebih baik menutupnya. Apabila anda pergi untuk membuka ventilasi (hanya 5 minit dalam cuaca sejuk dan rumah tidak terlalu sejuk), jangan lupa untuk mematikan pemanasan. Untuk mengawal suhu, anda boleh menggunakan termostat ambien, yang dengan mudah mengawal suhu dan mengubah pemanasan atau mematikan bergantung kepada ayunannya. Di samping itu, jika anda meletakkan seorang pengaturcara, ia akan membolehkan anda mengubah suai suhu bergantung pada hari dalam seminggu, sama ada atau tidak anda berada di rumah, dan juga masa hari: contohnya, anda boleh mematikan pemanasan pada waktu malam semasa anda dilindungi dengan baik tempat tidur, dan hidupkannya sejam sebelum yang pertama bangun dari rumah supaya ia sudah dipanaskan.


TOP 3:

Air panas

Air panas
Kenapa anda tidak berfikir bahawa air panas menggunakan tenaga lebih daripada set peralatan, termasuk cahaya? Ya, ya. Itulah sebabnya mandi lebih disukai untuk bilik mandi: mandi 4 hingga 5 minit menggunakan kira-kira 75 liter air; sebaliknya mandi menghabiskan antara 150 dan 200 liter. Jika anda mempunyai dandang atau pemanas di rumah, pertimbangkan untuk melakukan penyelenggaraan sekurang-kurangnya setiap dua tahun, memandangkan pemanas kotor atau dikikis menggunakan lebih banyak tenaga untuk memanaskan jumlah air yang sama. Dan untuk faucets, jika anda mampu mandi dengan termostat, ia akan membantu anda untuk tidak membazir air atau tenaga, kerana ia akan mengawal selia dan mengekalkan suhu air tetap. Fikirkan juga pengekelan air , seperti penyiram atau nanas yang mengurangkan penggunaan.

TOP 4:

Mesin basuh, pengering dan mesin basuh pinggan mangkuk

Mesin basuh, pengering dan mesin basuh pinggan mangkuk
Bagi peranti pencuci, memberi keutamaan kepada program suhu rendah. Pakaian cuci pada 90 掳 C jarang diperlukan, dan sebaliknya "melekatkan tongkat" ke kaunter - dan pakaian miskin yang memakai lebih banyak. Apabila ia sedikit kotor, cuci bersih pada 30潞, perbelanjaan sepertiga elektrik. Di samping itu, detergen semasa adalah berkesan dan tidak memerlukan banyak suhu. Cuba untuk mengisi mesin basuh - tetapi tanpa memerah pakaian - atau gunakan kekunci separuh beban jika mesin memilikinya. Apabila membeli peranti, lihat label tenaga. Pada mulanya pembelian yang lebih mahal dapat menghasilkan keuntungan jangka pendek. Mari kita fikir A +++ rating adalah yang terbaik. Dan sekarang, mari kita bercakap tentang pengering. Ia lebih selesa, ya, tetapi jika kita mempunyai tempat untuk meletakkan pakaian di bawah sinar matahari, pakaian dan bil tenaga akan mendapat manfaat lagi. Pengering rambut menghabiskan dua kali lebih banyak daripada mesin basuh , jadi jika tidak ada pilihan lain, sekurang-kurangnya cuba untuk meletakkan pakaian itu sebagai sentrifuged yang mungkin supaya program berlangsung kurang. Dan untuk mesin basuh pinggan mangkuk, kami berharap dapat penuh sebelum memulakannya . Jika ia mengambil masa lebih daripada satu hari, kami meluluskan program "mandi" dengan air sejuk, dan tunggu ...

TOP 5:

Peti sejuk dan peti sejuk

Peti sejuk dan peti sejuk
Bagi peti sejuk dan peti sejuk, kami merujuk anda kepada jawatan. Petua terbaik untuk menjimatkan tenaga dengan peti sejuk anda di mana anda akan mendapati yang paling menarik untuk mengurangkan penggunaannya.


TOP 6:

Dapur dan ketuhar

Dapur dan ketuhar
Bagi dapur , anda perlu berfikir tentang penggunaan pada masa pembelian. Oleh itu, ia harus diketahui bahawa plat induksi , walaupun lebih mahal, lebih murah dalam jangka pendek kerana mereka mengambil kurang. Sekiranya dapur elektrik -vitroceramic-, peralatan yang sepadan mesti digunakan untuk memanfaatkan sumber haba. Dan dalam kes ini, ingatlah bahawa plat memelihara haba yang baik selepas menanggalkannya, jadi tidak perlu menyimpan dapur sehingga habis memasak. Bagi oven, sekali lagi kami merujuk anda kepada tips terbaik untuk menjimatkan tenaga dengan ketuhar anda di mana anda akan menemui yang paling menarik.

TOP 7:

Pengangkut

Pengangkut
Kami telah memanggil mereka bahawa kerana mereka berada di rumah tanpa perlu dibelanjakan, tetapi mereka menipu ... TV , pemain DVD, komputer, rantaian kesetiaan tinggi, ... belanja. Dan, di samping itu, kebanyakan peranti ini dilengkapi dengan mod siap sedia yang menggunakan 24 jam sehari. Oleh itu, apabila anda meninggalkan rumah, ingatlah untuk mematikannya. Dan ingatlah bahawa ada pelbagai soket dengan suis! Meninggalkan mereka dalam keadaan bersedia, mereka mengambil purata 100 hingga 130 KWh / tahun. Sebaliknya, jika anda memasangkan semua soket dengan suis, apabila ia tidak digunakan, suis dimatikan, dan itu sahaja. Dan yang paling tidak dapat dilihat: contohnya, pengecas telefon mudah alih yang dipasang ke saluran keluar 24 jam sehari, atau komputer riba semasa tidak dicas, atau mana-mana plag yang mempunyai pengubah terbina dalam mengambil! Nah, untuk mencabutnya, ia tidak terlalu mahal.

Ini adalah tip terbaik untuk menjimatkan tenaga di rumah. Kedua-dua untuk meringankan perbelanjaan tenaga di rumah dan untuk pemuliharaan alam sekitar, kami berminat. Dalam urutan yang sama, kami mengingatkan anda tentang jawatan kami Petua terbaik untuk menjimatkan tenaga dengan peti sejuk anda dan Petua terbaik untuk menjimatkan tenaga dengan ketuhar anda yang melengkapkan "trilogi" kami untuk menjimatkan tenaga dan kurangkan perbelanjaan. Ekonomi domestik anda akan terima kasih dan anda boleh menyimpan atau mendedikasikan jumlah itu kepada perkara yang anda rasa lebih. Bolehkah anda meninggalkan komen kami? Terima kasih